فریلنسینگ چیست؟ فریلنسر کیست؟ + مزایا و معایب آن

فریلنسینگ چیست؟ فریلنسر کیست؟ + مزایا و معایب آن

شاید سالهاست که رویای این را داشته باشید که نه رئیس و سرپرستی بالای سر شما باشد و نه کسی ساعات کاری شما را برایتان تعیین کند. اما ایده شروع کسب و کار خود به خودی خود کمی ترسناک است. شما خود را هنوز در حد یک مدیرعامل نمی بینید. شما فقط می خواهید درآمد خود را در شرایط خود کسب کنید. در این مطلب درباره فریلنسر ها و فریلنسینگ بیشتر می آموزیم.

 

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ حرفه ای است که خدمات خود را به یک یا چند مشتری در یک زمان ارائه می دهید بدون اینکه به طور انحصاری در تعهد و قید و بند هرکدام از آنها باشید. فریلنسر ها خدمات متنوعی ارائه می دهند و کار آنها می تواند انواع مختلفی داشته باشد. تقریبا ۵۵ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۶ فریلنسر بودند که حدود ۳۵ درصد نیروی کار موجود در کشور بوده است. آمار دقیقی از این آمار در ایران موجود نیست.

فریلنسر ها (Freelancer) – یا به عبارتی خود اشتغال ها، می توانند هر تقاضایی را که ممکن است یک کارفرما در کسب و کارش نیاز داشته باشند، پشتیبانی کنند. این موارد شامل بازاریابی، تولید محتوا، عکاسی، انواع طراحی ها، برنامه نویسی ها و پشتیبانی های فنی و مالی و غیره است.

 

محاسن فریلنسر بودن

نکات مثبت زیادی در مورد فریلنسر بودن وجود دارد که به چند مورد از آن اشاره میکنم.

ساعت های کاری خود را انتخاب میکنید. برنامه روزانه شما منعطف است و شما آزادید تا زمان خود را مدیریت کنید و در پروژه های انتخابی خود به طور کامل و یا نیمه وقت کار کنید.

شما یک پیمانکار مستقل هستید. اگر چه مشتریان می توانند(و معمولا انجام می دهند) مشخصات و درخواست های مشخصی برای پروژه خود در نظر میگیند، یک فریلنسر هنوز یک پیمانکار مستقل است، نه یک کارمند. شما می توانید کنترل کنید که کار تکمیل شده چگونه باشد. مشتری شما ممکن است به شما بگوید که میخواهد یک وب سایت با طراحی کاتالوگ داشته باشد. خلاقیت شما در طراحی وابسته به خودتان است.

مطابق کیفیت کارتان درآمد دارید. معمولا اگر کمی خاک کار را خورده باشید و با زیر و زبر کار فریلنسینگ آشنایی داشته باشید میتوانید کارفرما را به قیمت پیشنهادی خود قانع کنید. همیشه باید هزینه های جانبی و بالاسری را هنگام پیشنهاد قیمت در نظر گرفت.

استخدام فریلنسر اغلب مقرون به صرفه است. اگر شما قادر به ارائه یک سرویس خاص هستید، احتمالا شما تجهیزات آن کار را دارید و به نرم افزار آن کار مسلط هستید.

تقاضای زیادی برای کمک وجود دارد. اگرچه بازار آزاد و قریلنسینگ بازار رقابتی است، اما نیاز به کیفیت، و فریلنسر های قابل اعتماد در حال رشد است. بسیاری از شرکت ها در آمریکا این روزها کارمند ندارند. آنها به جای یک تیم ثابت، به فریلنسر ها متکی هستند.

شما می توانید مشتریان خود را انتخاب کنید. شما احتمالا می خواهید هر مشتری را که در هنگام شروع به شما پول بدهد قبول کنید. اما بعدها که رشد کردید شما می توانید به مشتریان دشوار پاسخ رد بدهید.

شما ممکن است مالیات کمتری پرداخت کنید. سیستم مالیاتی کشور هر روز آپدیت میشود و خیلی اوقات درآمد های شما جایی ثبت نمی شود که به آن مالیات تعلق بگیرد.

 

معایب فریلنسر بودن

همانگونه که از محاسن فریلنسینگ صحبت کردیم باید از برخی معایب آن نیز صحبت کنیم. Freelancing برای همه مناسب نیست، و همه برای آن مناسب نیستند.

مشتریان شما نیز دارای برنامه هستند. بله، شما می توانید ساعات خود را برای اغلب اوقات تنظیم کنید، اما اگر یک مشتری فقط می تواند شما را در صبح روز سه شنبه ببیند، چاره ای جز تغییر برنامه های خود ندارید.

کار همیشه  دائم و پایدار نیست. این مورد به ویژه اگر شما خدمات به صورت صفر تا صد ارائه دهید(مانند ایجاد یک محصول خاص) موضوعیت دارد. شما محصول نهایی را به مشتری خود تحویل می دهید و این پایان آن است. شما باید یک مشتری جدید را پیدا کنید که محصول شما را بخواهد، بنابراین شما می توانید یکی دیگر را ایجاد کنید و برای آن پول بگیرید. اما بسیاری از فریلنسر ها برای مدت زمانهای طولانی با یک مجموعه از مشتریان کار می کنند. یک فریلنسر تولید کننده محتوا ممکن است یک مشتری داشته باشد که به طور مداوم نیاز به دو مقاله در هفته دارد.

شما احتمالا یک شبه فوق العاده موفق نخواهید شد. گرفتن مشتریان کافی برای حمایت از خود و خانواده از راه فریلنسینگ، می تواند مدتی طول بکشد، و رقیبان زیادی در بازار می گردند. شما باید برای زمانهای فورس برنامه ریزی کنید و آماده باشید تا سخت کار کنید تا کار را در زمانی که فشار زیاد است تحویل دهید. گاهی باید زیر قیمت کار کنید، اما مشتریانی پیدا کنید که حاضر به پرداخت هزینه در اسرع وقت باشند.

مدیریت مشتریان و پروژه های متعدد می تواند چالش برانگیز باشد. اگرچه بعضی از افراد  کار بر روی چندین پروژه را در یک زمان دوست دارند، ممکن است دیگران برای تحویل کار در مهلت تعیین شده به شما فشار بیاورند. شما باید خودتان را به سرعت با شرایط وفق دهید و کار را با کیفیت تحویل دهید

شما باید برای مزایای خودتان پرداخت کنید. شما از مزایایی از قبیل بیمه درمانی و بازنشستگی تحت حمایت کارفرمایان محروم می شوید.

شما باید مالیات خویش فرما را پرداخت کنید. این طرف بد پرداخت مالیات با درآمد کمتر است. هنگامی که شما برای فرد دیگری کار می کنید، کارفرمای شما بخشی از مالبات و بیمه های شما را پرداخت می کند، اما در حال حاضر شما رسما کارفرمای خود هستید. پس باید هر دو طرف را پرداخت کنید. 

 

فریلنسر

 

فریلنسینگ رو از کجا شروع کنم؟

اگر فردی مهارت و خدماتی را که مایل است به مشتریان ارائه دهد را داشته باشد، می تواند به عنوان یک فریلنسر شروع به کار کند. این حرفه ها شامل نوشتن محتوا، طراحی وب، طراحی گرافیک، عکاسی، بازاریابی، مدیریت رسانه های اجتماعی، حسابداری و غیره است. هنگامی که مرحله اول به دست آمد، تمرکز بر روی گام بعدی که یافتن اولین مشتری است انجام می شود. این کار به طور موثری می تواند پورتفولیوی وب سایت شما یا پروفایل Linkedin شما و رزومه آنلاینتان را ارتقاء بدهد. البته اخیرا سایت هایی نظیر “انجام میدم” و پونیشا را دیدم که به اتصال فریلنسر ها و مشتریان پرداخته اند. چیزی که مهم است تقویت رزومه خود و بررسی مداوم این شبکه هاست. و البته بخشی از مشتریان شما را آشنایان یا معرفی شدگان تشکیل می دهند.

 

آیا فریلنسر ها به وبسایت احتیاج دارند؟

مهم است که در این فضای رقابتی، توانمندی ها و نمونه کار های خود را چگونه نمایش دهید.  آنچه که freelancer باید انجام دهد این است که در ابزار ساخت و توسعه کسب و کار مانند یک وب سایت سرمایه گذاری کند. یک وب سایت که از کار های انجام شده ی او پشتیبانی می کند در حالی که جزئیات و تاریخچه کار خود را طوری نمایش بدهد که بیننده و مشتری را به خود جذب کند. من در طراحی سایت وبینو پلن ویژه ای برای استارت آپ ها و فریلنسرها تدارک دیده ام که می توانید از آن بازدید کنید و در صورت نیاز با من همکاری کنید.

 

فریلنسینگ

 

آیا فریلنسینگ رقابتی است؟

فریلنسر باید به این نکته توجه داشته باشد که امروزه که متخصصان میخواهند ساعت کار خود را کنترل کنند، تعهد نسبت به خدمات ارائه شده ضروری است. بازار آزاد در حال گسترش رقابت متخصصان بیشتری است که تلاش میکنند خدمات تخصصی را با قیمت های رقابتی ارائه دهند. پس بله، فضا فضای رقابت بین خود اشتغال هاست. اما از طرفی با توجه به این که کسب و کارها تمایل دارند تا حد امکان کم هزینه باشند باشند، بنظر می آید انتخاب فریلنسر ها هم انتخاب منطقی تری است و طبیعتا گزینه های کار هم بیشتر می شود.

 

تفاوت فریلنسر با کسی که در خانه کار می کند چیست؟

شباهت های زیادی بین یک فریلنسر و یک مالک کسب و کار که در خانه کار می کند وجود دارد. هر دو آنها خودشان هستند که برنامه های خود را تنظیم می کنند، در حالی که برای چندین مشتری در یک زمان کار می کنند و تحت قوانین مالیاتی مشابهی قرار دارند. با این حال، تمایز کلیدی بین هر دو این حرفه ها این است که مالک کسب و کار خانگی تحت یک نام تجاری  کار می کند(بر خلاف یک فریلنسر). علاوه بر این، یک صاحب کسب و کار خانگی در بازار شکاف را پیدا می کند و آن را پر می کند در حالی که یک فریلنسر از نیاز های موجود در بازار کار می کند.

Freelancing حرفه ای چالش برانگیز است، اما یک راه مقرون به صرفه برای کار از خانه  است در حالی که زمان کارش ر اختیار خودش است. اگر نقاط مثبت و منفی این کار را درک کنید، موفقیت دور از دسترس نخواهد بود.

ابهامی باقی مونده؟ سوال یا نظری دارید؟ در قسمت نظرات اون رو با من به اشتراک بزارید!

نظر شما درباره مطلب:
وحید موذنی

من وحید موذنی هستم و اینجا وبلاگ آموزشی من هست. من اینجا سعی میکنم هر تکنیک و نکته ای که بلدم و برای پیشرفت کار لازم هست رو آموزش بدم و امیدوارم مطالب براتون مفید باشه. اگر سوال یا نظری دارید میتونید تو بخش نظرات برام بنویسید و یا از طریق صفحه تماس با من در ارتباط باشید.

Related Posts
Leave a reply